Barnas tale
Hva er Barnas tale?
Alle under 18 år kan filme sin egen tale og sende den inn til UNICEF Norge. Tema for talen velger du selv – snakk om noe du er opptatt av! Du kan også samarbeide med andre.
Barnas tale-komiteen vår har valgt seks taler som presenteres på God Morgen Norge. Taleren får fortelle om talen sin og møte noen som har myndighet innenfor temaet talen handler om. Dette er selvfølgelig helt frivillig. Én av de innsendte talene blir spilt inn på nytt i selveste Rikssalen på Eidsvoll og vises julaften formiddag på God Jul, Norge - i god tid før kongens og statsministerens nyttårstaler.
Stadig flere barn og unge tør å bruke retten til å si sine meninger, og be voksne lytte. Vi er glade for å kunne være med på å løfte deres stemmer fram som like viktige som de voksnes!
Ramila skal holde Barnas Tale 2024!
Ramila er valgt for å holde Barnas Tale i Rikssalen på Eidsvoll! Avsløringen ble gjort på direkten på God Morgen Norge på selveste Verdens Barnedag, 20. november. Barnas tale 2024 sendes på God Morgen Norge julaften formiddag.
Ramila er 11 år, og går på Stinta skole i Arendal. Talen hennes handler om barn på flukt, og hun minner oss på hvor mange barn som er på flukt akkurat nå, og hva dette fører til av urettferdighet og lidelse. Ramilas foreldre er selv flyktninger, og hun er veldig takknemlig for at hun er født i lille, trygge Norge. Hun går på mottaksskole og oppfordrer alle til å ta godt imot barna som kommer til Norge. Hun sier at alle har rett på å føle seg trygge og få mulighet til å skape seg sitt eget liv.
Når jeg tenker på barna som ikke har det trygt og som må flykte fra hjemmene sine, får jeg vondt i hjertet. Tenk å leve i frykt over alt som kan skje.
Fra talen til Ramila
Seks kandidater for Barnas tale 2024
I år har rekordmange sendt inn sine taler, og vi synes det er kjempefint at så mange barn og unge er opptatt av å bruke sin rett til å bli hørt!
Blant alle de innsendte talene har seks ulike taler blitt valgt som kandidater for årets tale. Alle seks har besøkt God Morgen Norge i løpet av november; Henrik og Vilja den 1., Ramila og Tania den 7., og Jonathan og Kristianne den 14. november. Der har de snakket om temaet de har valgt.
Henrik (10) – Mobbing og foreldres ansvar
Henrik går på Dyrløkkeåsen skole i Drøbak. Han er veldig opptatt av mobbing, og hvor viktig det er at voksne er gode rollemodeller. Hvis voksne mobber og snakker stygt om hverandre, lærer de barna sine å bli mobbere. Henrik viser til at mobbing har økt de siste årene og oppfordrer norske foreldre til å ta ansvar og være de rollemodellene de er ment å være!
Voksne, særlig foreldre, våkne opp! Dere er et forbilde til barna deres. Ikke snakk stygt om andre.
Fra talen til Henrik
Kristianne (13) – Samisk identitet
Kristianne går på Tverrelvdalen skole i Alta. Hun er opptatt av sin samiske identitet. Hun understreker at mange med samisk bakgrunn fortsatt preges av virkningene av at samer ikke lengre fikk bruke sin egen kultur og ble tvunget til å lære norsk ("fornorskningen"). Kristianne mener den norske stat ikke gjør nok for at samiske voksne og barn skal kunne lære om sin bakgrunn og kultur.
Å vite hvem man er, hvilket opphav man har, er det mest naturlige for de fleste. I de nordligste delene av Norge har ikke dette vært tilfellet for alle, på grunn av fornorskningen.
Fra talen til Kristianne
Tania (12) – Barn i krig
Tania går på Fyrstikkalléen skole i Oslo. Hun har et stort engasjement og hjerte for alle barn som akkurat nå rammes av krig. Hun ser det på nyhetene og i sosiale medier og tenker at "det kunne vært meg..." Tania er opptatt av at vi ikke må glemme det som skjer selv om det er langt unna. Vi må stå opp for hverandre og si nei til krig. Vold og våpen er aldri løsningen på noe. -Vi barn krever at voksne tar ansvar og gir oss en framtid uten vold, sier hun.
Vi barn krever fred. Vi krever at de voksne tar ansvar og gir oss fremtid uten vold. Vi vil ikke vokse opp i en verden hvor våpen bestemmer.
Fra talen til Tania
Jonathan (10) – Fritidsaktiviteter
Jonathan går på Stinta skole i Arendal. Han ønsker at alle barn skal få drive med fritidsaktiviteter. Han er bekymret for at barn som lever i familier med dårlig råd ikke får delta i det samme som vennene sine. Jonathan digget "Fritidskortet" og forstår ikke hvorfor regjeringen la ned denne ordningen. Han føler at flere av vennene hans sluttet på fotball etter dette. Jonathan sier at barn har rett til å delta i fritidsaktiviteter, og peker på de positive effektene ved å delta og de negative ved ikke å kunne delta.
Forsøket med fritidskortet gjennomførtes i 12 ulike kommuner. Det funket bra alle stedene. Så hvorfor forsvant det?
Fra talen til Jonathan
vija (12) - psykisk helse
Vilja går på Søre Ål skole i Lillehammer. Hennes tale handler om hva vi alle kan gjøre for å bidra positivt til andres psykiske helse. Hun viser til at det i dag er flere unge enn eldre som føler seg ensomme. Hun tenker seg at det å ha det vondt er som å være i en boble. Innsiden av boblen er hvordan du faktisk har det. På utsiden av boblen viser vi en som har det fint og smiler. Derfor kan det være vanskelig å se hvordan noen faktisk har det. Hvis vi alle blir litt flinkere til å spørre om hvordan vi egentlig har det, kan vi gjøre hverdagen bedre for mange.
Når jeg hører om barn som har fått veldig dårlig psykisk helse, at de er redde, ensomme og sinte, eller at de har gått så langt at de skader seg selv, lurer jeg på hvorfor ingen merket det før det gikk så langt.
Fra talen til Vilja
Hvordan lage en tale – med Ella Indregard
Er det første gang du skriver en tale? I videoen under får du tips og triks som kan hjelpe deg med å komme i gang.
Eget undervisningsopplegg for skolen
Er du lærer og vil bruke Barnas tale i undervisningen? På våre skolesider for lærere finner du forslag til undervisningsopplegg. Der kan du også se taler barn og unge har sendt inn tidligere.