Barnas tale

Hva er Barnas tale?

Alle under 18 år kan filme sin egen tale og sende den inn til UNICEF Norge. Tema for talen velger du selv – snakk om noe du er opptatt av! Du kan også samarbeide med andre.

Barnas tale-komiteen vår har i 2024 valgt seks taler som er presentert på God Morgen Norge. Taleren får fortelle om talen sin og møte noen som har myndighet innenfor temaet talen handler om. Dette er selvfølgelig helt frivillig. Én av de innsendte talene blir spilt inn på nytt i selveste Rikssalen på Eidsvoll og vises julaften formiddag på God Jul, Norge - i god tid før kongens og statsministerens nyttårstaler.

Stadig flere barn og unge tør å bruke retten til å si sine meninger, og be voksne lytte. Vi er glade for å kunne være med på å løfte deres stemmer fram som like viktige som de voksnes!

Ramila skal holde Barnas Tale 2024!

Ramila er valgt for å holde Barnas Tale i Rikssalen på Eidsvoll! Avsløringen ble gjort på direkten på God Morgen Norge på selveste Verdens Barnedag, 20. november. Barnas tale 2024 ble sendt på God Morgen Norge julaften formiddag.

Ramila er 11 år, og går på Stinta skole i Arendal. Talen hennes handler om barn på flukt, og hun minner oss på hvor mange barn som er på flukt akkurat nå, og hva dette fører til av urettferdighet og lidelse. Ramilas foreldre er selv flyktninger, og hun er veldig takknemlig for at hun er født i lille, trygge Norge. Hun går på mottaksskole og oppfordrer alle til å ta godt imot barna som kommer til Norge. Hun sier at alle har rett på å føle seg trygge og få mulighet til å skape seg sitt eget liv.

Når jeg tenker på de barna som ikke har det trygt – og som må flykte fra hjemmene sine, får jeg vondt i hjertet. Tenk å leve i frykt over alt som kan skje.

Fra talen til Ramila

Seks kandidater for Barnas tale 2024

I år har rekordmange sendt inn sine taler, og vi synes det er kjempefint at så mange barn og unge er opptatt av å bruke sin rett til å bli hørt!

Blant alle de innsendte talene har seks ulike taler blitt valgt som kandidater for årets tale. Alle seks har besøkt God Morgen Norge i løpet av november; Henrik og Vilja den 1., Ramila og Tania den 7., og Jonathan og Kristianne den 14. november. Der har de snakket om temaet de har valgt.

Henrik (10) – Mobbing og foreldres ansvar

Henrik går på Dyrløkkeåsen skole i Drøbak. Han er veldig opptatt av mobbing, og hvor viktig det er at voksne er gode rollemodeller. Hvis voksne mobber og snakker stygt om hverandre, lærer de barna sine å bli mobbere. Henrik viser til at mobbing har økt de siste årene og oppfordrer norske foreldre til å ta ansvar og være de rollemodellene de er ment å være!

Henrik, en av kandidatene for Barnas Tale 2024
Henrik snakker om mobbing i talen sin. Foto: Privat

Voksne, særlig foreldre, våkne opp! Dere er et forbilde til barna deres. Ikke snakk stygt om andre.

Fra talen til Henrik

Les talen til Henrik

Kjære Norge, vi bor i en verden hvor folk blir mobbet, kritisert for hudfarge og ikke sier ifra. Jeg er Henrik, og det er mange som blir mobbet. Og det er faktisk 60 000 barn og unge som blir mobbet hvert år i Norge.

Og per 100 personer så blir 45 av dem utsatt for rasisme. Og mange av dem sier ikke ifra. Og det store spørsmål er, hvorfor? Hvorfor må så mange barn og unge bli mobbet for at de ikke har den type stilen, den type hudfarge, eller at en gutt liker en gutt, og en jente liker en jente? Er det morsomt? Er det gøy? Svaret er nei.

Det er ikke morsomt eller gøy. Vi ser kanskje ulike ut, men vi alle er mennesker. Og hvorfor må folk bli diskriminert på grunn av at vi kommer fra Algerie, Marokko, Pakistan, liker det samme kjønn, eller ser litt annerledes ut? Det er mennesker.

Akkurat som oss. Som oss. Som alle. Så gjør noe med det!

Og voksne er slemme mot hverandre, og barn ser det. Barn tror det er greit å mobbe på grunn av at de ser foreldre, og andre voksne rollemodeller gjøre det.

Voksne, særlig foreldre, våkne opp! Dere er et forbilde til barna deres. Ikke snakk stygt om andre, komme med nedlatende kommentarer eller andre bemerkelser om andre.

Barn tror det er greit om dere gjør det. De kommer til å vokse opp til å bli som dere og mobbe andre barn i klassen og i fritiden sin. Og tror det er greit? Greit. Greit? Nei, det er ikke greit.

Det er ikke kult. Vær så snill. Gjør noe med det, alle dere voksne.

Ikke gå rundt og vær han eller hun som mobber barn, voksne, eller hvem som helst. Hvorfor må man gjøre dette? Det er ikke gøy, ikke morsomt, ikke greit heller. Og som Kong Harald sa, nordmenn er sørlendinger, trøndere og fra mange andre regioner.

Og nordmenn er også innvandrere fra Afghanistan, Pakistan, Polen, Somalia og Syria. Og ja, vi er fra alle de stedene. Men noe som vi er like med, er at vi er Norge.

Norge er oss. Og Norge er jo folket som bor i det. Akkurat som deg.

Og som deg er alle mennesker. Godt nyttår.


Kristianne (13) – Samisk identitet

Kristianne går på Tverrelvdalen skole i Alta. Hun er opptatt av sin samiske identitet. Hun understreker at mange med samisk bakgrunn fortsatt preges av virkningene av at samer ikke lengre fikk bruke sin egen kultur og ble tvunget til å lære norsk ("fornorskningen"). Kristianne mener den norske stat ikke gjør nok for at samiske voksne og barn skal kunne lære om sin bakgrunn og kultur.

Kristianne, en av kandidatene for Barnas Tale 2024
Kristianne snakker om samisk identitet i talen sin. Foto: Privat

Å vite hvem man er, hvilket opphav man har, er det mest naturlige for de fleste. I de nordligste delene av Norge har ikke dette vært tilfellet for alle, på grunn av fornorskningen.

Fra talen til Kristianne

Les talen til Kristianne

Hvem er du? Og hva avgjør hvem du er? Er det hvor du kommer fra, eller om du liker å spille fotball?

Å vokse opp i Norge i dag er for de fleste å vokse opp med kjent identitet. Å vite hvem man er, hvilket opphav man har, er det mest naturlige for de fleste. I de nordligste delene av Norge har ikke dette vært tilfellet for alle, på grunn av fornorskningen.

Og jeg og min familie er en av dem som har blitt ramma av dette. Å få vite om sin samiske identitet i ungdomsskolealder har for meg vært både spennende og lærerikt. Men samtidig stiller det meg i en liten identitetskrise.

Er jeg samisk nok til å eie det samiske? Kan jeg bære kofte, eller kommer jeg til å få spørsmål om hvorfor jeg bærer den? Hvilken kofte skal jeg velge? Hva blir riktig?

Familier splittes, og uenigheter dukker opp når noen tar identiteten sin på alvor, og begynner å leve den ut. Skammen rundt det samiske lever enda. Og mange vil fortsatt fornekte det.

Hva skjer når én i en familie velger å tre ut som same, mens andre søsken ikke vil vedkjenne seg med at det stemmer? Trør man da sine søsken på tærne? I følge barnekonvensjonen artikkel 8, del 2, sies det at dersom et barn ulovlig blir fratatt sin identitet, helt eller delvis, skal partene yte egnet bistand og beskyttelse med henblikk på hurtig gjenoppretting av hans eller hennes identitet.

Jeg har i dag samisk på skolen for å lære meg språket og noe av kulturen. Jeg mener det bør satses på det samiske utover det som blir tilbudt på skolen.

Jeg som er i skolepliktig alder, er jo så heldig at jeg får opplæring i språket der. Dette er likevel bare snakk om to skoletimer i uka, hvor elever deltar med ulik bakgrunn og motivasjon. Voksne må studere dette for egen regning.

Er dette da fullverdig tilbud om gjenoppretting av identitet? Jeg føler ikke det. På bakgrunn av dette mener jeg at staten må bevilge mer penger til kommunene. Penger kommunene kan bruke til opplæring og kursing i eget språk og kultur for de som er rammet av fornorskninga.

Hvis jeg skal ha muligheten til å gi språket og kulturen videre til mine barn en dag, må jeg få muligheten til å lære det først. Jeg mener at man selv burde bære en stolthet av sin egen identitet og kultur.


Tania (12) – Barn i krig

Tania går på Fyrstikkalléen skole i Oslo. Hun har et stort engasjement og hjerte for alle barn som akkurat nå rammes av krig. Hun ser det på nyhetene og i sosiale medier og tenker at "det kunne vært meg..." Tania er opptatt av at vi ikke må glemme det som skjer selv om det er langt unna. Vi må stå opp for hverandre og si nei til krig. Vold og våpen er aldri løsningen på noe. -Vi barn krever at voksne tar ansvar og gir oss en framtid uten vold, sier hun.

Tania, en av kandidatene for Barnas Tale 2024
Tania snakker om barn i krig i talen sin. Foto: Privat

Vi barn krever fred. Vi krever at de voksne tar ansvar og gir oss fremtid uten vold. Vi vil ikke vokse opp i en verden hvor våpen bestemmer.

Fra talen til Tania

Les talen til Tania

Hallo, jeg heter Tania, og min tale er om «Vi barn krever fred».

Jeg er bare 13 år, og jeg ser hva som skjer med barn rundt i verden. Barn som mister hjemmene sine, barn som må flykte fra alle de kjenner, eller som aldri får se familien sin igjen på grunn av krig og konflikt.

Jeg ser på nyhetene og på sosiale medier, og det treffer meg. Det kunne vært meg.

Vi alle er barn. Vi har drømmer, håp om et ønske om trygg fremtid. Men for mange barn er den tryggheten revet bort.

Her i Norge er vi heldige. Jeg kan gå på skole, sove trygt og leke med mine venner mens jeg lever i fred. Er det barn på min alder som ikke kan våkne opp i morgen? Hvordan kan vi ignorere det? Hvordan kan vi sitte her i trygghet og late som om det ikke gjør noe med oss? Vi kan ikke lukke øynene for det som skjer.

Vi barn ser uretten. Vi kjenner det i hjertet selv om vi bor langt unna. Solidaritet betyr at vi står opp for hverandre. Vi må si nei til krig, nei til våpen, men ja til en verden der alle barn kan leke uten frykt.

Barn har rett til å bli hørt. Vi har rett til å leve i trygghet, få utdanning og drømme om en fremtid. Krig tar alt dette fra oss.

Vi barn krever fred. Vi krever at de voksne tar ansvar og gir oss fremtid uten vold.

Vi vil ikke vokse opp i en verden hvor våpen bestemmer. Vi vil ha en verden hvor barn kan være barn, uansett hvor de bor.

Det er på tide at de voksne lytter. Når vi står sammen blir det litt bedre. Ikke bare for noen, men for alle.

Takk for meg.


Jonathan (10) – Fritidsaktiviteter

Jonathan går på Stinta skole i Arendal. Han ønsker at alle barn skal få drive med fritidsaktiviteter. Han er bekymret for at barn som lever i familier med dårlig råd ikke får delta i det samme som vennene sine. Jonathan digget "Fritidskortet" og forstår ikke hvorfor regjeringen la ned denne ordningen. Han føler at flere av vennene hans sluttet på fotball etter dette. Jonathan sier at barn har rett til å delta i fritidsaktiviteter, og peker på de positive effektene ved å delta og de negative ved ikke å kunne delta.

Jonathan, en av kandidatene for Barnas Tale 2024
Jonathan snakker om fritidskort og fritidsaktiviteter i sin tale. Foto: Privat

Forsøket med fritidskortet gjennomførtes i 12 ulike kommuner. Det funket bra alle stedene. Så hvorfor forsvant det?

Fra talen til Jonathan

Les talen til Jonathan

Kjære alle sammen, jeg liker å spille fotball, og det er min fritidsaktivitet. Jeg synes det er gøy fordi jeg blir kjent med flere venner fra andre skoler. Jeg synes det er gøy å være i bevegelse. Jeg blir glad når jeg scorer mål.

Tidligere fantes det fritidskort. Fritidskortet ga 1000 kroner til hvert barn mellom 6 og 18 år som de kunne bruke på fritidsaktivitet.

Før var det flere venner som gikk på fotball sammen med meg. Nå er det færre.

Jeg synes det var kjempebra når frikortet kom. Jeg skjønner ikke hvorfor det forsvant. Når du er på fritidsaktivitet kan du få venner. Men det kan være at de som er hjemme som ikke har råd til å gå på fritidsaktivitet er lei seg fordi de vet at vennene sine er på trening eller kamp.

Noen har råd, men de som ikke har råd, må få like muligheter som de andre. Noen har ikke råd til å gå på aktiviteter lenger som vennene går på. Nå er det sånn at de som fyller 13 år kan få frikort dersom de har tjent i mindre enn 70 000 siste år.

Hva med de som er under 13 år og ikke har råd til å gå på aktiviteter? Men du kan ikke bare sitte hjemme og vente til du blir 13 år, og du får ikke etablert interesse for en annen aktivitet.

Hvis du ikke kan gå på aktiviteter, kan du få dårlig helse. Barn må ha minst tre aktiviteter i uka for god helse. Men hva med dem som ikke har råd?

Forsøket med fritidskortet gjennomførtes i 12 ulike kommuner. Det funket bra alle stedene. Så hvorfor forsvant det?

Vi skriver ett til ønske på ønskelisten. Vi ønsker at fritidskortet skal komme tilbake. God jul og godt nytt år Norge.


vija (12) - psykisk helse

Vilja går på Søre Ål skole i Lillehammer. Hennes tale handler om hva vi alle kan gjøre for å bidra positivt til andres psykiske helse. Hun viser til at det i dag er flere unge enn eldre som føler seg ensomme. Hun tenker seg at det å ha det vondt er som å være i en boble. Innsiden av boblen er hvordan du faktisk har det. På utsiden av boblen viser vi en som har det fint og smiler. Derfor kan det være vanskelig å se hvordan noen faktisk har det. Hvis vi alle blir litt flinkere til å spørre om hvordan vi egentlig har det, kan vi gjøre hverdagen bedre for mange.

Vilja, en av kandidatene for Barnas Tale 2024
Vilja snakker om psykisk helse i talen sin. Foto: Privat

Når jeg hører om barn som har fått veldig dårlig psykisk helse, at de er redde, ensomme og sinte, eller at de har gått så langt at de skader seg selv, lurer jeg på hvorfor ingen merket det før det gikk så langt.

Fra talen til Vilja

Les talen til Vilja

Kjære Norge. I dag lever vi i et land som har det veldig bra. Men verden er et urolig sted.

Det er krig i mange land, og mange må flykte eller kjempe for livet sitt. I Norge er det fred. Vi er et rikt land, har rettferdighet, demokrati og ytringsfrihet.

Men kanskje ikke alt dette har så mye å si hvis man ikke har det bra inni seg? Jeg heter Vilja, og i denne talen har jeg lyst til å snakke om psykisk helse. Når jeg fikk beskjed om at jeg skulle skrive en tale, valgte jeg psykisk helse som tema. Jeg tror at det er mange som ikke sier hvordan de faktisk har det.

Nye undersøkelser viser at det nå er flere unge enn eldre personer som føler seg ensomme. Det er også flere ensomme personer nå enn tidligere. Å ha det vondt er som å være i en boble.

På innsiden av bobla er det hvem du faktisk er, og hvordan du faktisk har det. Men på utsiden av bobla er det en fasade. Du har nesten laget deg en ny person utenfor bobla. En som har det fint og smiler.

Når jeg hører om barn som har fått veldig dårlig psykisk helse, at de er redde, ensomme og sinte, eller at de har gått så langt at de skader seg selv, lurer jeg på hvorfor ingen merket det før det gikk så langt. Men det er vanskelig å se inni bobla.

Jeg tror at hvis du skal finne ut hvordan noen har det inni bobla, altså hvordan noen faktisk har det, må du spørre hvordan de har det flere ganger. Og det viktigste, kanskje bruke litt tid på å lytte og se. «Går det bra?» eller «hvordan har du det?» – til og med bare et hei, eller et smil kan gjøre dagen til noen bedre.

Og selv om dette ikke kan fikse alt, kan det fikse mye. Jeg håper at du etter å ha hørt denne talen, vil spørre en venn eller en du tror trenger det om det går bra – sånn faktisk. Og hvis du kjenner en du tror trenger mer hjelp enn du kan gi, spør en voksen, foreldre, en lærer eller helsesykepleier.

Tusen takk for at jeg fikk holde denne talen for dere, Norge. Godt nyttår.


Hvordan lage en tale – med Ella Indregard

Er det første gang du skriver en tale? I videoen under får du tips og triks som kan hjelpe deg med å komme i gang.

Eget undervisningsopplegg for skolen

Er du lærer og vil bruke Barnas tale i undervisningen? På våre skolesider for lærere finner du forslag til undervisningsopplegg. Der kan du også se taler barn og unge har sendt inn tidligere.