Hvordan bli en Rettighetsskole?
I Norge er det to UNICEF Rettighetsskoler: Sten-Tærud barne- og ungdomsskole og Åsgård barneskole. Rettighetsskolene har en koordinator som har satt av ca. 20 prosent av sin stilling til å lede arbeidet med Rettighetsrådet, inspirere de ansatte og være bindeledd mellom skolen og UNICEF.
UNICEF Norge er avhengig av ekstern finansiering får å kunne starte et samarbeid og anerkjennelsesprosess med flere skoler. Imidlertid går det an å drive skolen etter modellen – som rettighetsbasert skole. På denne siden får du oversikt over hva som kjennetegner rettighetsskolene, et årshjul med seks trinn og ressurser/kopioriginaler knyttet til årshjulet.
fire byggestener
Arbeidet med fire byggestener foregår samtidig og kontinuerlig. Man blir aldri ferdig med noen av dem.
- Kunnskap: Elever, lærere og foreldre kjenner FNs barnekonvensjon og vet hvordan konvensjonens artikler etterleves i skolens kultur.
- Elevmedvirkning: Alle elevene har mulighet til å være med på å treffe avgjørelser som vedgår dem og deres hverdag.
- Undervisning: Alle elevene lærer hvilke konsekvenser barnerettighetene får for deres egen hverdag og i relasjon til medelever, men også i forhold til barn lokalt, nasjonalt og globalt. Undervisningen preges av barnerettighetene i metodevalg og temavinkling der det er naturlig.
- Lederskap: Ledelsen arbeider med en tydelig forankring av barnerettighetenes prinsipper i alle ledd av skolens virksomhet. Det nedsettes et rettighetsråd av barn og voksne som i samarbeid med elevrådet og på bakgrunn av undersøkelser blant barn og voksne skal skape positive endringer i skolens hverdag.
Mer under rettighetsskoler
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.