Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål
Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål

Denne økten består av:
- Forberedelse hjemme
- Gruppeoppgave om FNs bærekraftsmål
- Film: intervju med Gro Harlem Brundtland om bærekraftig utvikling og Vår felles framtid
- Repetisjon hjemme
Fag: Samfunnsfag og norsk
Tidsbruk: En skoletime pluss noe hjemmearbeid
Du trenger: Nettilgang og en stor skjerm, en kopi av FNs bærekraftsmål til hver elevgruppe på ca. 4 elever.
Mål:
Elevene skal kjenne til hvordan uttrykket bærekraftig utvikling oppstod, hva begrepet innebærer og ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling. De skal videre lære om FNs bærekraftsmål og hvordan målene speiler dimensjonene i bærekraftig utvikling.
Bærekraftig utvikling - forberedelse hjemme:
Se den første filmen om bærekraftig utvikling på denne siden (3’41’’) og svar på spørsmålene nedenfor.
- Hva er kjennetegnene på en bærekraftig verden?
- Hva kalles de tre forholdene bærekraftig utvikling er avhengig av?
- Hva skal til for å få en bærekraftig verden?
- Var det noe i filmen du ble overrasket over / ikke visste?
- Vet du når begrepet bærekraftig utvikling ble brukt første gang?
Gruppeoppgave om FNs bærekraftsmål:
- Snakk sammen om filmen elevene har sett hjemme og hva de har svart. Se gjerne filmen en gang sammen.
- Del elevene i grupper på ca. fire. Gi hver gruppe en kopi med bærekraftsmålene og be dem klippe dem ut.
- La elevene diskutere i hvilken av de tre kategoriene; sosiale forhold, økonomi, samt klima og miljø, som er dominerende for de ulike målene og sortere ikonene i tre grupper.
- Er det noen mål som passer under flere kategorier?
- Diskuter det elevene har kommet fram til i plenum og heng gjerne ikonene opp i klasserommet under de tre overskriftene.
Film om bærekraftig utvikling og vår felles framtid:
Se film fra Penelope Leas intervju med Gro Harlem Brundtland om bærekraftig utvikling og Vår felles framtid (8’43’’). Snakk deretter sammen om spørsmålene nedenfor – gjerne i små grupper før dere tar det i plenum.
- Hvor lenge er det siden de første politikere og land begynte å skjønne at klimaendringer er et viktig tema?
- Hva tenker du om det? -Synes du det er lenge eller kort siden med tanke på det vi vet i dag?
- Hva var den nye tankegangen som kom med Brundtlandrapporten?
- Hva mener Brundtland når hun sier «Men det går på tvers av alle sektorer, alle tiltakene som er nødvendige -for å få et bærekraftig samfunn og en bærekraftig verden.»?
- Hva sier hun om betydningen av barn og unges engasjement?
- Brundtland sier at hensynet til miljøet gjør at en må ha en annen type utvikling i fremtiden, men at utvikling er nødvendig. Har du noen tanker om hvordan dette kan gjøres? -Hva mener ulike partier?
- Hvilke spørsmål om bærekraft ville du ha stilt politikerne/statsministeren?
Repetisjon hjemme:
Se NRK skoles video om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål her. (5’38’’)