Demokrati og medborgerskap

Barns rett til å bli hørt og tatt hensyn til i alle saker som angår dem er et hovedprinsipp i FNs barnekonvensjon og sentralt i verdigrunnlaget for læreplanverket. Ifølge overordnet del skal skole gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati er i praksis.

Rammeplanen for barnehager sier Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Barns rett til medvirkning betyr imidlertid ikke at barn skal bestemme selv. Det er de voksne som bærer ansvaret for avgjørelser, men barna har rett til å bli hørt, og barns mening skal tillegges vekt. I skolesammenheng gjelder dette blant annet i forbindelse med undervisningen, regler i klassen og på skolen, lekser, friminutt og skolemiljøet. Lenger ned på siden finner du FNs ni prinsipper for barns medvirkning.

Undervisningsopplegg og tips

Alle under 18 år inviteres hvert år til å filme og sende inn en nyttårstale. En av talene blir vist på TV julaften formiddag - før Kongens og statsministerens nyttårstaler. Her finner du tips til hvordan du kan bruke denne anledningen i meningsfull undervisning!

Vi har samlet noen ideer til hvordan du kan legge til rette for at alle elevene engasjerer seg og deltar aktivt i samtaler og diskusjon.

En digital plattform der tenåringer svarer på undersøkelser anonymt. Undersøkelsene og rapportene er fine til bruk i samfunnsfag.

Her får du opplegg for en elevledet, demokratisk prosess med skolen, trinnet eller klassen. 

Også de yngste barna har rett til medvirkning. Eksempel på et medvirkningsprosjekt i Karljohansvern barnehage.

FNs ni prinsipper for barns medvirkning:

1) Informasjon og ærlighet

Elevene har rett på tilgjengelig og forståelig informasjon om hva de inviteres med på og hvorfor.


2) Frivillighet

Elevene velger selv om de vil si sin mening, og skal ikke presses.


3) Respekt

Ingen skal bli latterliggjort eller utstengt på grunn av meningene sine.


4) Relevans

Det elevene er med på må angå dem og ta utgangspunkt i deres egne erfaringer og kunnskap. De må føle at det angår dem.


5) Barnevennlig

Når barn medvirker skal de trives og få hjelp av de voksne når de trenger det, så de utvikler seg og opplever mestring.


6) Inkluderende

Alle elevene skal ha like muligheter til å delta, bli hørt og påvirke, uansett hvem de er.


7) Opplæring

Lærerne må legge til rette og være godt forberedt, slik at elevene får den kunnskapen og de ferdighetene de trenger for at medvirkningen blir trygg og meningsfull.


8) Beskyttelse

Elevene må møtes med respekt, bli tatt på alvor og føle seg trygge på at de kan si det de mener uten å bli mobbet. De må vite hvor de kan si ifra om noe blir vondt og vanskelig.


9) Etterrettelighet

De voksne må holde de lover, ta elevenes innspill seriøst, deretter informere dem om hva som er bestemt og hvordan de har hørt på det elevene har sagt.


Har du spørsmål?

Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?

Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.