Demokrati og medborgerskap
Barns rett til å bli hørt og tatt hensyn til i alle saker som angår dem er et hovedprinsipp i FNs barnekonvensjon og sentralt i verdigrunnlaget for læreplanverket. Ifølge overordnet del skal skole gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati er i praksis.
Rammeplanen for barnehager sier Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.
Barns rett til medvirkning betyr imidlertid ikke at barn skal bestemme selv. Det er de voksne som bærer ansvaret for avgjørelser, men barna har rett til å bli hørt, og barns mening skal tillegges vekt. I skolesammenheng gjelder dette blant annet i forbindelse med undervisningen, regler i klassen og på skolen, lekser, friminutt og skolemiljøet. Lenger ned på siden finner du FNs ni prinsipper for barns medvirkning.
Undervisningsopplegg og tips
Alle under 18 år inviteres hvert år til å filme og sende inn en nyttårstale. En av talene blir vist på TV julaften formiddag - før Kongens og statsministerens nyttårstaler. Her finner du tips til hvordan du kan bruke denne anledningen i meningsfull undervisning!
Vi har samlet noen ideer til hvordan du kan legge til rette for at alle elevene engasjerer seg og deltar aktivt i samtaler og diskusjon.
En digital plattform der tenåringer svarer på undersøkelser anonymt. Undersøkelsene og rapportene er fine til bruk i samfunnsfag.
Her får du opplegg for en elevledet, demokratisk prosess med skolen, trinnet eller klassen.
Også de yngste barna har rett til medvirkning. Eksempel på et medvirkningsprosjekt i Karljohansvern barnehage.
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.