Barns rett til medvirkning
Barn har rett til fritt å si sin mening i alle saker som angår dem. Voksne skal lytte og ta barnets mening på alvor.
En av våre oppgaver i UNICEF Norge er å sørge for at barn og unge blir hørt i saker som angår dem, og at barnets beste alltid blir lagt til grunn for beslutninger som tas av myndigheter og andre aktører i Norge.
Som en del av dette arbeidet har vi opprettet et eget Ungdomspanel som hjelper oss med råd og innsikt i hva barn og unge mener og bryr seg om.
Hva betyr det at barn har rett til medvirkning?
FNs barnekonvensjon artikkel 12
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt.
Grunnloven §104
Barn har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling.
Retten til å bli hørt gjelder for enkeltbarn, for eksempel i rettssaker, barnevernssaker, på skolen og i møte med helsetjenester.
Retten til å bli hørt gjelder også for barn som gruppe på systemnivå. Det kan for eksempel være i utforming av lokal og nasjonal politikk.
Hvorfor vil man at barn og unge skal medvirke?
- Fordi barn og unge har en rett til å bli hørt.
- Fordi barn og unge er selv eksperter på å være barn og unge.
- Fordi medvirkning gir nødvendig og viktig informasjon for å ta gode beslutninger for barn og unge.
- Fordi bedre avgjørelser bidrar til en bedre politikk for barn, og på sikt et mer demokratisk og bærekraftig samfunn.
FNs 9 prinsipper for barns medvirkning
I samarbeid med barn skal FNs 9 prinsipper for barns medvirkning følges.
Informasjon og ærlighet
Barn har rett på tilgjengelig og forståelig informasjon om hva de inviteres med på og hvorfor.
Frivillighet
De velger selv hva de vil dele og ikke, og kan ombestemme seg/trekke seg.
Respekt
Ingen skal bli latterliggjort eller utestengt basert på meningene sine.
Relevans
Det må angå barna hvor de tar utgangspunkt i sine erfaringer og sin kunnskap. Barn må gis muligheten til å sette agendaen.
Barnevennlig
Når barn medvirker skal de trives og ha det gøy, og de skal få utvikle seg og oppleve mestring.
Inkluderende
Alle barn skal ha like muligheter til å delta, bli hørt og påvirke, uansett hvem de er.
Opplæring
Både barn og voksne må få den opplæringen de trenger for å kunne legge til rette for medvirkning som er trygg og meningsfull.
Beskyttelse
De må føle seg trygge og kunne varsle trygt ved behov.
Etterrettelighet
Barna skal oppleve at de blir tatt på alvor, bli fulgt opp, og få tilbakemelding på utfallet.