Fadderåret

«Fadderåret» er en del av fadderprogrammet En for alle – alle for en.

I tillegg til den daglige kontakten mellom faddere og fadderbarn på skoleveien og i friminuttene, bør du med jevne mellomrom, for eksempel en gang i måneden, legge opp til organiserte møter mellom fadderklassene. Nedenfor er forslag til temaer og aktiviteter.

Her er også forslag til månedens barnerettighet, som kan være utgangspunkt for samtaler, tegneoppgaver og bevisstgjøring om rettighetene alle barn i Norge og resten av verden deler.

Temaer og aktiviteter henger i de fleste tilfellene nøye sammen med månedens rettighet. Flere av aktivitetene står nærmere beskrevet i en egen idébank.

Plakaten til høyre med oversikt over temaer og rettigheter kan du bestille gratis i skolebutikken vår. Plakaten er i A2-format og pynter fint opp i klasserommet.

Print ut plakaten selv i A3

Fadderåret plakat

Årshjul med forslag til aktiviteter

August – utdanning

Barnekonvensjonens artikkel 28: Alle barn har rett til en utdanning.

For de fleste er det stas å begynne på skolen, men det kan også være litt skremmende for noen plutselig å være yngst etter å ha vært de eldste i barnehagen.

Det er viktig å få følge på skoleveien i starten av skoleåret. Fadderne kan også vise fadderbarna rundt på skolen og i skolegården og forklare hvilke regler som gjelder.

Bruk tid på å bygge gode relasjoner mellom fadderklassene. I idébanken med oversikt over aktiviteter finner du mange «Bli kjent og trygg-aktiviteter» som hjelper elevene til å lære navn og bli trygge på hverandre.


September – alle leker sammen

Barnekonvensjonens artikkel 2: Barnerettighetene gjelder alle barn uansett hvem de er.

September er en fin måned for uteleker og en gyllen mulighet til å lære bort mange av de gode, gamle lekene. Del fadderne inn i grupper og plasser dem på ulike stasjoner ute. Hver faddergruppe har ansvar for en lek de skal lære bort og leke. Gi gruppene en viss tid til å lære og leke på hver stasjon før de går videre til neste.

Få ideer til uteleker i idébanken, eller spinn lykkehjulet på elevsiden.


Oktober – verdens barn

Barnekonvensjonens artikkel 27: Alle barn har rett til mat, klær og et trygt sted å bo.

I oktober er det fokus på FN-dagen 24. oktober, og på internasjonal solidaritet. Vi foreslår følgende aktiviteter:


November – barnerettighetene

Barnekonvensjonens artikkel 42: Alle barn og voksne skal kjenne til barns rettigheter.

20. november er Verdens barnedag og barnerettighetenes bursdag. FNs barnekonvensjon ble enstemmig vedtatt i FN 20. november 1989. I november passer det derfor fint å repetere barnerettighetene for fadderne og introdusere dem for fadderbarna gjennom aktiviteten Reisen til en fremmed planet fra fadderkurset. 20. november kan dere synge bursdagssangen for barnerettighetene!


Desember – advent og tradisjoner

Barnekonvensjonens artikkel 30: Alle barn har rett til å bruke sitt eget språk, sin egen kultur og religion.

Desember gir gode muligheter for hyggelige adventsstunder. Mange skoler har en tradisjon for at førsteklassingene går Luciatog eller feirer lysfest. Kanskje fadderklassene kan øve på Luciasangen og julesanger sammen?

Juleverksted eller pepperkakebaking der de store hjelper de små, er andre muligheter. Elevene kan også fortelle hverandre om egne tradisjoner knyttet til ulike høytidsdager.


Januar – lesestund og innekos

Barnekonvensjonens artikkel 17: Alle barn har rett til å få informasjon som de kan forstå og som ikke er skadelig for dem.

Besøk biblioteket på skolen eller i nærmiljøet sammen. Se ideer under «Høytlesning» i idébanken.

Faddergruppene kan også gjøre noen av puslespillene på elevsiden sammen.


Februar – vinteraktiv ute

Barnekonvensjonens artikkel 12: Alle barn har rett til å si sin mening og bli tatt alvorlig.

Hvis det er snø eller is der dere bor, er februar fin til å gå på ski eller skøyter, og kanskje noen vil ake. Faddergrupper kan også lage snøskulpturer eller snøhuler sammen. Mangler dere snø, kan dere velge noen av utelekene i idébanken, for eksempel slengtau, sisten og hinderløype. Kanskje dere spanderer varm kakao til matpakken denne dagen?


Mars – påske og vår

Barnekonvensjonens artikkel 14: Alle barn har rett til å tenke, mene og tro hva de vil.

Den første vårmåneden kan brukes til å fokusere på nytt liv og alt som spirer og gror hvis det ikke ennå er vinter der dere bor. Fine aktiviteter å gjøre sammen er å male egg, så karve, og lage kyllinger og harer i ulike varianter. Du finner mange ideer til påskepynt på nettet. Dere kan også gå på oppdagelsesferd og se hva som skjer i naturen.


April – gåter og hinder

Barnekonvensjonens artikkel 24: Alle barn har rett til best mulig helsehjelp.

En vårdag i april kan det passe godt med natursti, hinderløype eller 50-leken. Du finner beskrivelser og forslag til oppgaver i idébanken. Alternativt kan fadderne lage oppgaver for de små.

Eller kanskje dere heller vil gå en tur der dere finner et sted å spise matpakken sammen og leke litt, før dere vender nesen hjem igjen?


Mai – nasjonaldag og fest

Barnekonvensjonens artikkel 7: Alle barn har rett til navn og nasjonalitet.

I mai er det fint å forberede nasjonaldagen sammen. Fadderne kan være forsangere på Ja, vi elsker og andre 17.-maisanger, og dere kan tegne flagg og blomster som dere pynter klasserommet med. Kanskje vil dere tjuvstarte og trene på potetløp og sekkeløp også.

Hvis dere har elever med opprinnelse fra andre land, kan dere snakke om når de har nasjonaldag der og hvordan den feires.


Juni – sommerrevy

Barnekonvensjonens artikkel 1: Barnerettighetene gjelder alle under 18 år.

Mange klasser forbereder underholdning til avslutning før sommerferien. I juni kan faddere og fadderbarn få nyttig og hyggelig trening ved å opptre for hverandre. Så kan de avslutte med en dans eller to. Du finner noen tradisjonelle danser som mange foreldre og besteforeldre også kjenner i idébanken


Juli – sommerferie

Barnekonvensjonens artikkel 31: Alle barn har rett til hvile, fritid og lek.

Fri til å leke og slappe av!


Les også

Elever kommer løpende mot fotografen

En for alle – alle for en

Et inkluderende fadderprogram for barneskolen

Barn sitter i gruppe og diskuterer

Fadderkurs

Undervisningsopplegg for de som skal bli faddere for de nye førsteklassingene.

Barn i striesekker klare for sekkeløp

Idébank – aktiviteter

Idéer til ute- og inneaktiviteter fadderklassene kan gjøre sammen.