Psykisk helse
Barnerettighetene gjelder alle barn uten unntak. Barn har rett til beskyttelse mot misbruk og omsorgssvikt, ifølge artikkel 19 i FNs barnekonvensjon.
De har også rett til helsehjelp dersom de har blitt forsømt eller utnyttet slik at de kan få tilbake sin helse og verdighet. Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til hjelp til å leve et fullverdig liv.
Økning i psykiske helseplager blant ungdom
Flere undersøkelser de siste årene har vist en økning i selvrapporterte, psykiske helseplager blant ungdom. En av skolens tverrfaglige oppgaver er å «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk helse og fysisk helse» og «… bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang.» (Fra læreplanens overordnede del om Folkehelse og livsmestring.)
Samtidig som elevene har rett til et godt psykososialt miljø og hjelp når det butter imot, er det viktig at de får verktøy til å takle utfordringer når ikke alt går slik de ønsket. Problemstillinger knyttet til vanlige humørsvingninger, utfordringer eller alvorligere psykiske lidelser kan flettes inn i flere fag, for eksempel samfunnsfag, norsk, KRLE og naturfag.
Nyttige Ressurser
- Undervisningsopplegg om barn og psykisk helse (rodekors.no) om følelser for 5.–7. trinn, med utgangspunkt i tre filmer om frykt, sinne og tristhet. Laget i samarbeid mellom Røde Kors, RVTS Øst og NRK i forbindelse med NRK Supers temadager.
- Venn 1 (mentalhelse.no) er et landsdekkende forebyggende undervisningsprogram i psykisk helse. To Venn1-instruktører kommer på besøk og leder klassen gjennom opplegget som varer 1,5 time. Tilbudet er gratis.
- Verdensdagen for psykisk helse markeres hvert år den 10. oktober. På verdensdagen.no finner du informasjon om årets tema og tips til markeringer av dagen, blant annet opplegg for skoler og barnehager.
Les mer om barnerettighetene på elevsidene våre
Mer om FOLKEHELSE og livsmestring
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.