Undervisningsopplegg: rasisme og diskriminering
I UNICEF Norges rapport Hva mener barn og unge om rasisme? svarer mange unge at de må lære mer om det på skolen. Dette opplegget er en mulighet til å gjøre noe med det. Her finner du aktiviteter og oppgaver som skal bevisstgjøre og utfordre elevene på egne holdninger og hverdagsrasisme i samfunnet.
Opplegget bidrar til læreplanenes overordnede mål om å formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer likeverd og likestilling og imøtekommer flere mål i ulike fagplaner for ungdomsskolen. Det passer godt i det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring med vekt på verdivalg og mellommenneskelige relasjoner. Velg aktiviteter og oppgaver fra listen nedenfor som passer dine elever i arbeidet med viktige rettigheter.
Undervisningsopplegget berører særlig følgende barnerettigheter
Barnerettighetene gjelder alle barn uansett hvem de er, hvor de bor, hvilket språk de snakker, hva deres religion er, hva de tenker, hvordan de ser ut, hvilket kjønn de har, om de har en funksjonsnedsettelse, om de er rike eller fattige. De gjelder også uansett hvem deres foreldre eller familier er eller hva deres foreldre eller familier tror på eller gjør. Ingen barn skal behandles urettferdig, uansett grunn.
Alle barn som flytter fra sine hjemland til et annet land som flyktninger (fordi det ikke var trygt for dem å bli i hjemlandet), skal få hjelp og beskyttelse og ha de samme rettighetene som barn som er født i det landet. Alle barn som flytter fra sine hjemland til et annet land som flyktninger (fordi det ikke var trygt for dem å bli i hjemlandet), skal få hjelp og beskyttelse og ha de samme rettighetene som barn som er født i det landet.
Alle barn har rett til å bruke sitt eget språk, sin egen kultur og religion – selv om disse er annerledes enn hos flertallet i landet der de bor.
Les alle barnerettighetene i forenklet utgave
Sensitive temaer
Før du begynner er det viktig å tenke gjennom om det er elever i klassen som har vært utsatt for rasisme eller av andre grunner kan oppleve temaet som sensitivt.
Vi har samlet noen generelle råd for håndtering av sensitive temaer i klasserommet (pdf).
Relevante ordforklaringer (pdf)
mer om folkehelse og livsmestring
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.