Undervisningsopplegg: Barnas tale
Barn og unge har mange viktige synspunkter som fortjener å bli hørt. Alle under 18 år har rett til å bli lyttet til og tatt alvorlig i saker som angår dem, ifølge FNs barnekonvensjon. Barnas tale gir elevene øvelse i muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, og løfter deres tanker, meninger og engasjement.
Alle barn og unge under 18 år i Norge kan sende inn bidrag. Når dere bruker Barnas tale i undervisningen, anbefaler vi at dere lar elevene jobbe individuelt. Elevene må selvfølgelig selv få velge om de vil sende inn talen sin eller ikke. Lengre ned på siden får du tips til undervisningen. Der er også noen av talene som har vært holdt tidligere år. Fra august hvert år legges det ut innsendingsskjema for talen. Før det kan dere sende taler til barnastale@unicef.no
ramila skal holde Barnas tale 2024!
Ramila på 11 år fra Stinta skole i Arendal skal holde Barnas tale 2024 fra Rikssalen på Eidsvoll! Den blir sendt på God Morgen Norge på selveste julaften. Ramila ble overrasket med den gode nyheten på Verdens barnedag, 20.november med hilsen fra statsministeren og blomster fra UNICEF Norge. Les mer om overraskelsen her.
Det kom rekordmange taler inn i år, og alle er sett av UNICEF Norge. Seks kandidater er valgt, og disse er presentert på www.barnastale.no. De har også fortalt om temaet de er opptatt av i God Morgen Norge i løpet av november.
Inspirasjon
Elevene står fritt til å velge et tema de brenner for.
Se vår lille inspirasjonsfilm for lærere med Stian Barsnes Simonsen. Lenger ned finner du også en motivasjonsvideo for elevene, med Ella Indregard.
Ideer til undervisningen
Ideene nedenfor kan tilpasses ulike aldersgrupper fra 5. trinn og oppover. Bruk dem slik de passer dine elever.
Innledning
Start gjerne med å spørre elevene om de har hørt en tale. Hvordan var den? Kanskje noen har holdt en tale selv? Når holder man tale? Hva er typisk for ulike taler? 17. mai-taler/nyttårstaler/taler i bryllup osv.
En tale er en fantastisk mulighet til å påvirke mange mennesker i saker du er opptatt av!
Motivasjonsvideo for elevene
Før du viser videoen under, kan du minne elevene på artikkel 12 i FNs barnekonvensjon: «Alle barn og unge under 18 år har rett til fritt å si sin mening i alle saker som angår dem. Voksne skal lytte til barna og ta deres mening på alvor.» Spør dem om de finner andre artikler som er viktige for at barn skal få si sin mening og bli tatt på alvor! På Junior-sidene våre finner du en barnevennlig versjon av barnerettighetene.
I filmen får dere mange tips om hvordan man lager en bra tale:
- Velg et aktuelt tema.
- Gjør research.
- Vær personlig.
- Lag disposisjon.
- Hold talen kort (2–4 minutter).
- Bruk et språk du er trygg på – dine egne ord.
- Se for deg mottakeren – den du snakker til.
Bestem tema for talen
En tale mot slutten av året tar gjerne opp aktuelle saker som har preget nyhetene det siste året, og tanker om hva som blir viktig i året som kommer. Ha en idémyldring i klassen om aktuelle temaer elevene er opptatt av. Skriv idéene opp på tavla. Hvis klassen har en tradisjon for å starte hver dag eller hver uke med en "nyhetssending" som elevene har ansvar for, kan dette bidra til samfunnsengasjement og gi flere et bedre utgangspunkt for Barnas tale.
Dere kan enten bli enige om ett tema hele klassen arbeider videre med sammen, eller la elevene velge forskjellige temaer og jobbe videre i «temagrupper» eller individuelt.
Innholdet i talen
Elevene fortsetter med å skrive stikkord eller tankekart for hva de vil ha med i talen. Kanskje trenger de å drive litt research og finne fram fakta om det de vil snakke om. Deretter må det ryddes i notatene og settes opp en rekkefølge/disposisjon.
Her er noen tips du kan gi elevene - som en repetisjon av filmen med Ella:
En god start er viktig for å få oppmerksomhet. Du kan for eksempel starte på en uventet måte, med en overraskende påstand eller noe du selv har opplevd.
Det er viktig å holde fokus på temaet du vil snakke om.
- Fakta og gode argumenter kan være med på å styrke budskapet ditt (logos).
- For å holde på interessen hos publikum kan det være lurt å ha med noe som vekker følelser som latter, medfølelse, sinne eller overraskelse (patos).
- Hvis du kan fortelle om egne opplevelser som understreker det du vil si, er det lettere å få tillit til deg og det du mener (etos).
Avslutningen er viktig. Her kan du for eksempel komme med en oppfordring eller si noe som gir folk lyst til å gjøre noe! -Ikke glem å ønske alle et godt nytt år!
Gi elevene ro og tid til å skrive og gi hverandre respons. Ikke gjør talen for lang. Vi anbefaler 2–4 minutter.
Fremføringen
Like viktig som innholdet i talen, er hvordan den fremføres og at den er godt forberedt. Her er noen tips du kan gi elevene om fremføringen:
- Øv på talen så du kan den nesten utenat
- Hold talen for de andre i klassen
- Enten du bruker talekort eller ikke, er det viktig at du har øyekontakt med dem du snakker til
- Vær deg selv, og bruk kroppsspråk som er naturlig for deg
- Tenk over om det er noe du kan gjøre for å understreke viktige poeng
- Er det noen ord som er ekstra viktige som du bør legge vekt på?
Hvor detaljert dere skal jobbe, er avhengig av elevenes alder og hvor trygge de er på hverandre. For mange vil det absolutt være aktuelt å jobbe med stemmebruk, artikulasjon og tempo.
Ekstraoppgave om kjente taler
Nederst på elevsiden om Barnas tale kan elevene prøve seg på en liten oppgave med sitater fra noen kjente taler. Talene kan også fungere som utgangspunkt for å ta opp sentrale temaer i samfunnskunnskap og historie.
Talene finner dere på Youtube (engelsk):
Barnas tale fra tidligere år
Nedenfor møter du noen av nyttårstalene som er sendt tidligere år. Refleksjonsspørsmålene til de ulike talene kan brukes til diskusjon i klassen. Hva slags virkemidler blir brukt? Hvilke barnerettigheter er spesielt aktuelle i de ulike talene? Bruk gjerne talene i arbeid med deres egne taler.
Soma, 2023: Om tilhørighet:
- Hvorfor ble Soma spurt om hvor hun egentlig kom fra?
- Har noen av dere blitt spurt om det? – Hvordan føltes det?
- Hva tror du Soma mener med at hun følte seg mellom to kulturer?
- Hva mener Soma med "å føle tilhørighet?
- Hva er det å være norsk?
- Hva var det som fikk Soma til å føle seg norsk?
- Hva var det Soma var redd skulle skje hvis hun sa at hun følte seg norsk?
- Hvilket budskap har Soma til de som ser på talen?
- Hvilke barnerettigheter er spesielt viktige for temaet Soma snakker om? Dere finner barnerettighetene her.
Mer om demokrati og medborgerskap
Har du spørsmål?
Har du spørsmål i forbindelse med undervisningen om barns rettigheter og UNICEFs arbeid?
Vi hjelper deg gjerne! Se vår kontaktside for mer informasjon.